Pages

mandag 29. desember 2008

Bokanbefaling

Juleferie er tid for ettertanke, familie, fester med venner og familie, gode filmer på tv og lesing. En av bøkene jeg har lest denne julen er William Dunhams bok The Calculus Gallery. I denne boken viser Dunham hvordan Calculus (eller egentlig matematisk analyse) har utviklet seg fra Newton til Lebesque. Her får vi satt analysen i sin historiske utvikling der Dunham har valgt ut en del Matematikere som har gjort betydelige bidrag til analysen. Dette klarer han på en framragende måte. Men en liten advarsel. Du må ikke være redd for å følge matematiske beviser for å lese boken. Det dukker opp både ε og δ i teksten. Men det er dette som er så fint med de bøkene jeg har lest av Dunham. Her får du mer en historien om matematikerne. Du får også matematikken som de utviklet! Dette er boken jeg skulle ha lest da jeg var student ved UiB!

Et lite ankepunkt: jeg skulle gjerne ha sett at han tok med Abel i sitt galleri!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer