Pages

mandag 2. februar 2009

Laget en ny screencast

I S2 diver vi på med eksemepler fra økonomi. Noen av eksemplene går på å finne kosnadsoptimal produksjon. Det vil si hvor mange enheter du må produsere for at kostnad per enhet blir minst mulig. En måte å gjøre dette på er å finne en tangent til kostnadsfunksjonen som går gjennom origo.

Dette er ikke den enkleste måten å løse problemet på, men er likevel instruktiv. En av elevene spurte "om jeg ikke kunne lage en sånn video som jeg har laget før" og her er den:


Kostnadsoptimal produksjonsmengde from Tor Espen Kristensen on Vimeo.

2 kommentarer:

  1. Hei Tor Espen, takk for mange gode innlegg, har du noen tanker rundt hvilke matematikk programmer elevene bør ha til høsten. jeg tenker på problematikken rundt om elevene skal kjøpe grafisk kalkulatur, en enklerer kalkulator, TI inspire, eller bruke geogebra ( vil den nye geogebra versjonen dekke alle målene for 1p og 2p?)

    SvarSlett
  2. Hei Erik og takk for melding!

    Jeg tenker at GeoGebra sammen med regneark (Excel eller Calc) dekker i prinsippet alt. I kommende versjon av GeoGebra vil vi også kunne bruke symbolmanipulering og regresjon. Noen ting er lettere i et regneark, så jeg mener at dette også bør jobbes med.

    Vi har bedt elevene om å kjøpe enkle kalkulatorer av typen Casio FX85.

    TI inspire er også et bra program, men jeg synes ikke det er verdt pengene i og med at GeoGebra er blitt så bra nå...

    SvarSlett

Kommentarer