Pages

lørdag 2. oktober 2010

GeoGebra tips & triks

Etter å ha holdt en del kur for lærere (og elever) i GeoGebra, så ser jeg at en del kan ha glede av en samling av tips og triks som jeg bruker i GeoGebra. Så hva er vel en bedre plass å dele disse enn her på bloggen? Har du andre nyttige tips, så del dem gjerne!

 

Tips 1: Hurtigtaster

Det fins mang slike hurtigtaster, og jeg vil ikke komme med noen utfyllende liste her. Det er det vel ingen som vil huske uansett? Så her er de jeg bruker mest:

Taster

Beskrielse

Ctrl+n

Åpne ny GeoGebrafil i nytt vindu

Ctrl+s

Lagre

Ctrl+Shift+S

Åpne regnearkvinduet

Ctrl+Shift+C

Kopiere geometrifeltet til utklipstavlen slik at du kan lime det inn som bilde i for eksempel en Word-fil (Ctrl+v)

Alt+2

2 (opphøyd i 2)

Alt+3

3 (opphøyd i 3)

Alt+9

9 (dvs at dette fungerer for alle tallene fra 2 til 9.)

Alt+p

π

Alt+e

e (Eulers tall ≈2,7182818284590)

Alt+o

«Grader»

Alt+Shift+;

Alt+Shift+:

Alt++

±

Alt+a

α (flere andre bokstaver gir sammen med «Alt» en gresk bokstav:

Alt+s

σ

 

Tips 2:

Dersom du skal skrive inn en kommando i inntastingsfeltet er det bare å trykke enter og du kan begynne å skrive inn kommandoen.

Tips 3:

For å fullføre en kommando i inntastingsfeltet er det bare å tykke på enter:

image

Tips 4

Du kan bla i tidligere kommandoer som du har skrevet i inntastingsfeltet ved å bruke piltastene (opp for tilbake i tid).

Tips 5

Om du ikke husker en kommando, så finner du de aller fleste under menyen Kommando… nederst til høyre:

image

Tips 6

imageDu kan endre skriftstørrelsen til menyer etc i GeoGbra under innstillinger (1). Velg passe fontstørrelse (2) og lagre innstillinger (3) for at endringene skal gjelde neste gang du åpner GeoGebra.

 

Tips 7

Du kan angre noe du har gjort i GeoGebra ved å trykke Ctrl+z eller klikke på knappene øverst til høyre i GeoGebra. clip_image002[4]

Tips 8

Du kan zoome inn og ut ved å skrolle dersom du har mus med skrollehjul. Du kan også skalere en akse ved å holde Ctrl-knappene nede og så dra i aksene. clip_image004Pass på at markøren ligger over aksen og at den har blitt til en pil.

Tips 9

Dette er kanskje det beste tipset (?). Dersom du skal bruke en kommando, men husker ikke hva du skal skrive, så gir du bare kommandoen uten noen argumenter og trykker enter. Du vil da få opp en feilmelding. I denne får du se hvordan syntaksen for kommandoen er:

image

Tips 10

Dersom du virkelig står fast eller det er noe du skulle ha fått til, men vet ikke helt hvordan det gjøres, så trykk F1 og du vil få opp (i nettleseren din) brukermanualen til GeoGebra. Her står det meste. Dersom dette ikke hjelper deg, så er det flere forum hvord du kan henvende deg. Det er nok av frivillige som vil svare! Her er noe steder du kan prøve:

14 kommentarer:

  1. Heisann!
    Mine favoritter er :
    1. dra ut et rektangel ed høyre museknapp for å automagisk zoome til det gitte rektangelet.

    2. Høyreklikke og velge Vis alle objekter

    3. Endre navn på ting man nettopp har laget ved bare å skrive inn navnet rett etter at man har laget det.

    SvarSlett
  2. Kjempebra! Nr 1 var ny for meg!

    SvarSlett
  3. Hei , jeg sliter med Mac og å få lagt inn e opphøyd i x ?

    Noen tips =?

    SvarSlett
  4. På Mac må du generelt bruke Ctrl der hvor du bruker Alt på Windows. Det vil si at e i x-te blir da Ctrl e ^x

    Men siden jeg ikke har en Mac, så kan jeg ikke teste dette selv...

    SvarSlett
  5. Jeg fant fortsatt ikke ut hvordan jeg kan skrive 10 opphøyd i x

    SvarSlett
  6. Hei !
    Jeg får ikke til å bestemme verdiene på akesene i Geogebra selv. De endrer seg atumatisk etter hverandre. Detter er når jeg bruker Grafitfelt 1. På innstillingene til Grafitfelt 2 får jeg skrevet inn hva jeg vil, men ikke brukt de, hvor finner jeg Grafitfelt 2? Og kan det hende jeg har en type innstilling som gjør at verdiene på Grafitfelt 1 forandrer seg selv ?

    Hvor det står - xakse : yakse = 1 : 1
    Dette får jeg heller ikke til forandre på ?

    Hadde blitt kjempe glad hvis du kunne hjelpe !

    SvarSlett
  7. Hei !
    Jeg får ikke til å bestemme verdiene på akesene i Geogebra selv. De endrer seg atumatisk etter hverandre. Detter er når jeg bruker Grafitfelt 1. På innstillingene til Grafitfelt 2 får jeg skrevet inn hva jeg vil, men ikke brukt de, hvor finner jeg Grafitfelt 2? Og kan det hende jeg har en type innstilling som gjør at verdiene på Grafitfelt 1 forandrer seg selv ?

    Hvor det står - xakse : yakse = 1 : 1
    Dette får jeg heller ikke til forandre på ?

    Hadde blitt kjempe glad hvis du kunne hjelpe !

    SvarSlett
  8. Kjetil: Du må skrive inn 10^x i inntastingsfeltet. Symbolet ^ får du ved å trykke Shift ^ (Dvs Shift og tasten til høyre for Å).

    SvarSlett
  9. Susanne: Dette problemet har jeg vært borti før. Det kan være at du løser dette ved å slette Sun-mappen som ligger skjult under din bruker (antar Windows). Her ser du hvordan dette gjøres:

    http://screencast.com/t/fyy57nSg

    Merk at denne mappen blir laget på ny av Java ved behov. Det kan også være en ide å fjerne midlertidige filer fra Java.

    Her ser du hvordan du kan gjøre det:

    http://screencast.com/t/OenkPKQt

    Gå deretter til geogebra.org og installer på nytt.

    SvarSlett
  10. Får ikke til å få frem stigningstallet på grafene?

    Mvh Oda

    SvarSlett
  11. Her ser du hvordan du får inn stigningstallet:

    http://youtu.be/w_7iudX3wFw

    SvarSlett
  12. Tusen takk, dette var til stor hjelp!

    SvarSlett
  13. Hei!
    Hvordan får jeg klippet og limt inn en regresjonsanalyse fra Geogebra til word? Får kun opp grafikkfeltet eller bare analysen, ønsker hele bildet limt inn på eksamen :)

    SvarSlett

Kommentarer