Pages

søndag 2. august 2009

Noe å lese i regnet

Reading at the beach, av Joseph Robertson på Flickr. Lisens: CC by-nc-sa Det fins mange gode bøker å lese, også innenfor matematikk. Ferien går mot slutten, men for oss lærere er det fremdeles to uker igjen. Dersom du begynner å kjede deg, så vil jeg her komme med noen bokanbefalinger.

En forfatter jeg vil anbefale på det sterkeset er William Dunham. Han er en mester i å skrive om matematikk på en lett tilgjengelig måte. Det er det mange som klarer, men Dunham klarer det på en interessant måte. Du lærer faktisk matematikk av å lese bøkene hans. Alt er skrevet i et historisk perspektiv og nivået er slik at en flink elev på videregående skal kunne lese bøkene med stort utbytte. Jeg anbefaler at du starter med Journey through Genius: The Great Theorems of Mathematics. I denne boken tar Dunham gir Dunham oss en del glimt fra matematikkens historie. En del viktige teoremer blir satt i sin historiske sammenheng og vi blir også ledet gjennom ideene til bevisene. Dersom du liker matematikk, så vil du digge denne boken! To andre bøker som jeg også vil anbefale av Dunham er Euler: The Master of Us All og The Calculus Gallery: Masterpieces from Newton to Lebesgue. Jeg har i et tidligere innlegg skrevet om sistnevnte bok.

En anne forfatter som anbefales er Eli Maor. Han har skrevet en meget interessant bok om Pytagoras setning (The Pythagorean Theorem: A 4,000-Year History). Noe å tenke på for de som skal undervise i R1… e: The Story of a Number anbefales også!

John Derbyshire har også skrevet noen bøker som anbefales. Disse er muligens litt mer tekniske, men likevel reltativt lettleste. Prime Obsession: Bernhard Riemann and the Greatest Unsolved Problem in Mathematics handler om Riemann-hypotesen og gir en grei innføring i hva denne går ut på. Unknown Quantity: A Real and Imaginary History of Algebra er også en god bok. Denne handler om algebraens historie. Skulle ønske jeg leste denne da jeg begynte på hovedfaget mitt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer