Pages

mandag 16. mars 2009

Sosiale medier og fokus på fag...

Leser at mange av bloggerne som jeg leser er på ITSL- konferanse i Bergen. Jeg også kunne vel tenke meg å være der, så litt misunnelse kan jeg vel si er tilstede. Ser at en av stjernene på konferansen er Michael Wesch. Han er blitt youtube-kjendis med noen av filmene han har laget om sosiale medier.

Filmen jeg har lagt inn under prøver å vise dagens studenter og jeg må si at dersom dette er rett, så har vi et problem. Web2.0 og sosiale medier er bra. Men dersom resultatet er at studentene vil «kun lese åtte bøker dette året» (som står på den ene lappen) og at de bruker mer tid på Facebook enn på å fokusere på fag, så er vi ille ute!

Et av poengene til Wesch (slik jeg forstår ham) er at nye kommunikasjonsformer og medier kan påvirke oss mennesker på en radikal måte. Dagens ungdom vil derfor ha en annen forståelse av kunnskap og læring enn det vi eldre har (ikke det at jeg er så gammel!). Men da er vel dilemmaet vårt som lærere at vi på den ene siden ønsker at elevene skal fordype seg i fag (det er det vi vil -- ikke sant?) og bli tenkende og reflekterte mennesker. Men på den andre side, så kan vi ikke distansere oss fra elevenes verden heller. Nå det er sagt, så er det ikke min erfaring at elevene er slike digital natives som det så ofte blir hevdet. Det er ikke slik at alle elevene blogger, twitter, kommenterer youtube-filmer eller hva det nå måtte være. Kort sagt: de er ikke så sosiale som det ofte antas at de er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer