Pages

lørdag 26. november 2011

GeoGebra 4.0 Tips 16: La aksene krysse der du vil

Dersom du for eksempel skal lage et histogram som viser høyden til personer i en populasjon kan det være ok å flytte stedet der y-aksen krysser x-aksen. I eksempelet under ser du hvordan et slikt diagram kan se ut. Legg merke til å y-aksen er ute av syne.

SNAGHTMLa2511ef

I dette tilfellet kunne jeg godt tenke meg at fremstillingen så slik ut:

image

Hvordan får vi så y-aksen synig? Du høyreklikker i grafikkfeltet og velger Grafikkfelt 1…Velg så fliken yAkse. Helt neders kan du sette hvor du vil at y-aksen skal krysse x-aksen som vist på bildet under:

SNAGHTMLa2a86a1

Du kan gjøre det samme med x-aksen.

2 kommentarer:

  1. Noen av mine elever mangler pil på ikonene øverst.
    For eksempel hvis noen vil finne skjæring mellom to objekter, så kan ikke de bare trykke på ikonen som heter nytt punkt slik at det kommer flere ikoner og de kan bare trykke på en som ser ut som skjæring mellom to objekter. De må lete etter riktig "ikon"i verktøy-meny. Dette er veldig tungvint. De har geogebra 4.0, vet du ka man kan gjøre for å forandre dette. Jeg kan ikke lime inn bilder i kommentarfelt her, vet ikke hvorfor.

    SvarSlett
  2. Hei!

    Jeg tror jeg vet ha du mener. Jeg ser for meg to mulige årsaker til at elevene ikke ser disse små røde trekantene. Den ene er at de har lastet ned GeoGebraPrim som er en versjon av GeoGebra tilpasset barnetrinnet. Den andre er at de har valgt et oppsett fra Oppsettmenyen -- for eksempel Grunnleggende Geometri.

    Løsningen er å velge oppsettet "Algebra og grafikk" på oppsett-menyen.

    SvarSlett

Kommentarer