Pages

søndag 8. mars 2009

Er det bare meg?

Sitter her og jobber med oppdatering av årsplaner i de ulike fagene jeg underviser i. I den forbindelse kan jeg ikke la være å myse litt på hvor langt andre er kommet og det slår meg at jeg stort sett alltid ligger litt bak andre lærere (med noen få unntak). Vi har et ganske stort pensumpress i videregående skole og det er liksom veldig viktig å komme igjennom alt stoffet. Men er det en ting jeg har lært så langt i min yrkeskariere, så er det dette at der er forskjell på å ha «hatt det» og å «ha lært det». Derfor prøver jeg å ikke gå for fort fram i pensum, men ønsker å la elevene få jobbe seg godt inn i stoffet.

Et annet problem er å prøve ut digitale verktøy i faga. I Fysikk 1 jobber elevene for tiden med å lage en wiki om kjernefysikk. - Ja, du leste riktig. Vi holder enda på med kjernefysikk! De fleste som underviser etter Ergo fysikk er nå godt uti kapittel 8 om Astrofysikk og så jobber vi altså med kjernefysikk fremdeles...

Jeg tror jeg skal klare å «komme igjennom», men det vil bli på hengede håret i år...

1 kommentar:

  1. Fornuftig av deg, betre å lære noko skikkeleg enn å "berre skrape overflata" på mykje meir stoff.

    SvarSlett

Kommentarer