Eirik Newth holdt innlegg etter lunsj/parallellseksjoner. Tema var lesing. Hvordan påvirkes det som skjer i klasserommet av det som skjer utenfor skolen? Et veldig bra og underholdende foredrag! Newth er en ypperlig foredragsholder!
2010 skal være leseår. Newth poengterte at i alle arangement i forbindelse med lesedagen (23. april) kun dreier seg om lesing av tekst mellom to permer. Dersom boka ville vært oppfunnet i dag, så ville nok mange advart mot den, siden den er så asosial.
Kun 3% av den daglige mediebruken er lesing av bøker i følge Norsk mediebarometer 2007. Poeng: mange leser på skjerm og vil lese på skjerm! Newth tok fram Store Norske leksikon som et eksempel på at det ar skjedd noe med mediehverdagen. Et annet eksempel er NBdigital, som er et prosjekt fra NasjonalBiblioteket som har til hensikt å skanne bøker og gjøre dem tilgjengelige (i hvert fall de hvis forfatter har vært død i mer enn 70 år).
Påstand: (Nasjonale) leskampanjer treffer ikke. Poeng: vi har brukt miloner av kroner på å prøve å få folk til å lese gårsdagens medier. En annen påstand: Papirerstatninger når kun de frelste. Det vil si de som allerede leser bøker. Nye maskiner løser ikke problemet alene.
Det handler ikke bare om vaner, men om verdier. Det er vanskelig å endre ungdommens medievaner. Vi har ikke noe langsiktig Harry Potter-effekt.
Poeng: medieagnostikeren er ikke opptatt av formen, men av innholdet. Han trakk fram eksempel med Ringenes Herre, hvor ungdommen/fansen digger ulike versjoner av Ringenes Herre. Søk på Lords of The Rings og Lego på youtube!
Mediene er mer komplekse nå og det er slik vi vil ha det! Et eksempel er Facebook. Et annet er Google News. Her er det mye informasjon og det er uoversiktlig. Dette vil vi ha! Enda et eksempel: Nettavisen har nå tre tekstsjangre: artikkel, twingley og kommentarer.
I den nye mediehverdagen er vi ikke bare konsumenter, men også bidragsytere. Eksempel Wikipedia-artikkel om portugisisk. Denne er skrevet av en ungdom på 16 år (?).
Newth argumeterte for at vi trenger mer kunnskap om den ukontrollerte lesingen.
Tips: goodreads.com. Dette er et eksempel på en bro mellom analog lesing og digital lesing.
Til slutt: Vi må ha et åpent sinn. Vi er i en ny Gutenberg-revolusjon (i følge Newth)
Til slutt noen tanker fra meg: Ok, vi vet at mange leser mye tekst som ikke er mellom to permer. Men er det avkodingen som er utfordringen? Er målet vårt at elevene skal lære å avkode tekst, eller er det analysering, undring og refleksjon? Som en analogi kan vi si at det foregår mye ukontrollert prating, men ikke all prat er reflektert. Vi trenger mer forkning på dette! Det er jeg enig i!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Kommentarer