Pages

torsdag 30. april 2009

Å være ekoordinator

Jeg har nå vært ekoordinator snart ett år på Stord videregående skole og vil her komme med noen refleksjoner over denne funksjonen. Selve funksjonen er opprettet etter et administrativt vedtak av opplæringsdirektøren etter fullmakt. I et brev fra fra Svein Erik Fjeld og June Breivik argumenteres det for at det er behov for å øke den digitale kompetansen i lærergruppa (sic). Det er store forventninger fra elevene (jf de bærbare pc-ene) og den beste måten å få økte kompetansen i kollegiet er intern kunnskapsdeling. Derfor er det opprettet et Pedagogisk Digitalt Støttesystem (PDS). June Breivik skriver mer om dette på sin blogg.  Oppgaver som kan være aktuelle for eKoordinatoren er å kurse/koordinere arbeidet med

  • it`s learning
  • skolearena
  • SmartBOARD
  • kildebruk
  • nettetikk
  • fagresurser på nettet
  • resurser fra forlagene (Lokus etc.)
  • lyd/bilde programmer
  • NDLA (National digital læringsarena)
  • Web 2.0 (wiki, blogg, google, del.icio.us, RSS)

Nå nærmer slutten av skoleåret seg, og vil her oppsummere hva som er blitt gjort på vår skole. Jeg vil også diskutere noen av de utfordringene jeg har møtt som ekoordinator.

Kurs

Jeg har holdt kurs i følgende emner/program:  PASCO datalogger, GeoGebra, Excel, Word, PowerPoint, Bilderbehandling, Photostory og Web 2.0,

Dette høres muligens fint ut, men jeg er absolutt ikke fornøyd. Vi er mange lærere på vår skole (tipper 80 stk), så det er langt fra alle som har blitt kurset. Det har vært et stort problem å få tid til å avholde kurs. Vi har felles møtetid på tirsdager og torsdager  fra klokken 15:00 til 16:00. De fleste av disse er reservert til avdelingsmøter, personalmøter, kontaktlærermøter og klubbmøter. Så det sier seg selv at det er et problem å få satt av nok til til kursing. Noen kurs har vi holdt på kveldstid, men jeg er ikke interessert i for mange slike dersom det er jeg som skal holde kursa. Disse kursa er heller ikke særlig populære for å si det midlt. Helst ville jeg hatt en fast tid der kurs og liknende kan avholdes. For eksempel annen hver tisdag.

Et annet problem er at mye av min ressurs går med til å hjelpe kollegaer med ulike pc-problemer. Dette er i og for seg greit. Men jeg har 20 prosent ressurs, og denne blir skemmende fort spist opp av slike jobber

I brevet fra Fjeld står det at ekoordinator ikke skal være en support-funksjon. Dette er vanskelig å forhindre, særlig når en viss del av de 20 prosentene skal være superbruker.

Selve ekoordinatorfunksjonen skal være en pedagogisk-didaktisk funksjon. Det vil si at det ikke er hardware og installering av ulike programmer som er i fokus, men hvordan disse kan brukes på en god måte i undervisningen. Dette er ikke lett. I matematikk kan jeg kanskje bidre litt, men jeg synes det er vanskelig å gjøre en god jobb i tilknyttning til andre fag, som for eksempel språlfaga. Heldigvis har jeg fått reise på et par samlinger der jeg har fått innspill fra andre fagområder, men likevel: jeg er på tynn is!

Det hører med til dette innlegget at vi også har to andre superbrukere på vår skole. Disse har henholdsvis 15 og 10 prosent ressurs og gjøre en fantastisk jobb. Det blir krise dersom disse ikke får fortsette neste år.

Nye kurs

Arbeidet med kursing og kompetanseheving er ikke ferdig. Det er fremdeles mye å ta tak i. Jeg vil her løfte fram følgende tema:

  • Bilder og lisenser (CC)
  • Jobbing med Wiki
  • Bildemanipulering
  • Mer Web 2.0 (RSS, Delicious, Scapbook, Google, blogg)
  • Mer om tekstbehandling
  • Mer om regneark
  • Mer om GeoGebra.
  • Maxima
  • NDLA

Kanskje vi skal begynne å jobbe på lørdager?

3 kommentarer:

  1. Veldig interessant å lese om jobben din som eKoordinator. Ser ut til at du er godt i gang med å utføre de oppgaver som er tiltenkt funksjonen.

    Å finne nok tid til kursing er kjent problem. Det skal ikke bare settes av tid for deg, men det skal passe for andre også. Til informasjon så hadde vi på min avdeling på Årstad vgs satt av 2 hele planleggingsdager til IKT opplæring. Vi reiste bort (Westland hotel i Lindås) og hadde paralelle sessjoner hvor lærer kunne melde seg på det som var mest interessant. ePedagogene deltok som kursholdere. Du kan se programmet her: http://docs.google.com/Doc?id=dhpncb3r_141gs53gjcb
    Dette var svært vellykket, kansje den mest nyttige planleggingsdagen vi har hatt. Kan absolutt anbefale dette.

    SvarSlett
  2. Hei
    Kjenner igjen veldig mye av det su sier om å være e-koordinator. Jeg er e-koordinator på Stend vgs. Vi har lagt opp til flere kurs holdt av meg eller IKT-konsulent (ikke henne sjobb men...). I undersøkelse vi har hatt er det kanskje 50 stk som vil ha et kurs. Når det kommer til sytykke er det 4-5 som kommer - tiden passer ikke, de får det ikke med seg, de prioriterer det ikke. Lurer på om noen har hatt gode erfaringer som vi kan lære av.

    SvarSlett
  3. Etter de tilbakemeldingene jeg har fått, og etter det andre bloggende ekoordinater skriver, så er jeg ikke alene med mine erfaringer. Det er vel på en måte betryggende.

    Vi får se hvordan det blir neste år. Jeg synes tipset fra Roy Eide er bra. Tok dere med dere SmartBoarden selv, eller hadde hotelet en?

    Synes det er fint å kunne bruke andre ekoordinater i slike sammenhenger. Vi har jo ulike områder som er våre fagdfelt. Kanskje vi skulle organisere kursing og liknende på tvers av skoler? Eller kanskje det bare gjør problemet med å få tiden til å strekke til enda verre...

    SvarSlett

Kommentarer