Pages

tirsdag 14. april 2009

I teach, therefore you learn... or do you?

Ta en titt på youtubefilmen nedenfor. Jeg synes selvsagt at den har mange gode poeng, men det er noe i meg som stritter imot slike framstillinger av undervisning. Bir det for sort-hvitt og naivt? Eller er jeg blitt for konservativ? Jeg vil selvsagt at mine elever skal lære ny teknologi, men er ikke sikker på om jeg kjøper retorikken i snutten. Hva mener du?

3 kommentarer:

  1. I dag har jeg sittet og lest Bakhtin, og da kan jeg ikke fri meg fra å tenke på hvem som er målgruppa for videoen. Målgruppa er kanskje ikke deg eller meg, men lærere som fortsatt insisterer på at alle skolestiler skal leveres håndskrevet, for eksempel?

    For øvrig vet jeg akkurat hvordan det er å begynne å føle meg gammel. Jeg var på et foredrag for ei stund siden hvor noen brukte liknende argumenter som her: klasserommene i dag likner på klasserommene for 2000 år siden. Da tenker jeg i mitt stille sinn (selv om jeg vet at det er konservativt) at "Ville det ha overlevd i 2000 år hvis det overhodet ikke fungerte?" Folk som mener at klasseromsundervisning overhodet ikke fungerer har et 2000 år langt forklaringsproblem...

    (Til folk som ikke kjenner meg: dette betyr altså ikke at jeg vil bevare alt som det alltid har vært, bare at det er et dårlig utgangspunkt å påstå at alt som har vært, har vært håpløst.)

    SvarSlett
  2. Men tror du at lærere som insisterer på at alle skolestiler skal leveres håndskrevet vil kjøpe denne retorikken?

    Bakhin sier du. Det er heavy stuff!

    SvarSlett
  3. Nei, du har kanskje rett. Kanskje målgruppa heller er folk som såvidt er i gang med å bruke IKT litt i sin undervisning, og som ved å se denne videoen kan føle at de gjør noe riktig?

    Som seriøst innlegg om hvorfor man bør bruke IKT i undervisningen er den ganske tynn, det er jeg enig i.

    SvarSlett

Kommentarer