Pages

fredag 8. mai 2009

Livet lettere med pc – eller?

«PC-en er kommet for å bli – også i skolen.» Sitatet er tatt fra overskriften til en over fem å gammel artikkelwww.utdanning.no. Det er ikke mange som tør utfordre denne påstanden, selv om vi kan være uenig i hvor mye ikt skal prioriteres i norsk skole. Dette er selvsagt diskutabelt, men uansett standpunkt: læreplanen og de andre forskriftene pålegger oss som lærere å vektlegge digitale ferdigheter i undervisningen.

Blir det så mer effektivt med dette verktøyet? Dette spørsmålet har flere tolkninger. Blir jeg (som lærer) mer effektiv med digigtale verktøy? Eller blir læringen (til elevene og meg) mer effektiv? Jeg vil i dette innlegget prøve å vise hvordan digitale verktøy gjør meg mer effektiv. Om elevenes læring blir mer effektiv er et mye vanskeligere spørsmål å svare på siden det forutsetter læring- og kunnskapssyn og fagsyn.

Jeg vil ta for meg en del verkøy og tjenester jeg bruker og som jeg ikke ville vært foruten. Listen er ikke i prioritert rekkefølge.

Nettleser: Firefox

Jeg har igrunnen aldri brukt internett explorer noe særlig. Unntaket er en periode før Firefox ble lansert. Før det var det Netscape, og før det igjen Mosaic. Det beste argumentet for Firefox er alle tilleggene som kan installeres. Her er mine favoritter:

  • adblock Plus – for å få vekk all den iriterende reklamen
  • Delicious Bookmarks – så jeg lett kan lage bokmerker på Delicious. Mer om dette nedenfor.
  • TwitterFox – så jeg kan poste og lese meldinger på twitter
  • DownloadHelper – dersom det er en film jeg vil laste ned. Pass på å installere tilleggsprogram som filtrerer vekk uønsket innhold (les: porno).

Bokmerker: Delicous

Jeg pleide tidligere sende gode lenker på epost til meg selv, slik at jeg hadde dem både hjemme og på jobb. Med Delicious er dette unødvendig. Det hele fungerer slik: Når jeg kommer over en god side, så setter jeg en merkelapp på siden (det er her tillegget til Firefox kommer inn i bildet). Da vil siden bli lagt til mine favoritter på alle pc-er som jeg bruker. En annen ting som er fint med Delicious er at jeg kan se hvilke bokmerker andre har. Min finner du på http://delicious.com/tork73. Jeg kan også se hvem andre som har laget et bokmerke på akkurat den siden som jeg synes var interessant. På bildet under kan du se at det er 3 andre som har en side om Fraunhoefer diffraksjon som bokmerke. Jeg kan da gå og se hvilke andre bokmerker disse har om for eksempel bølger eller lys.

image

Matematikk: GeoGebra og Maxima

GeoGebra er et kjempebra program! Med dette programmet kan du plotte grafer, finne nullpunkt, derivere funksjoner, utforske og konstruere geometriske figurer og mye mer. Jeg har laget en del filmer som viser GeoGebra i bruk på vimeo.

Maxima er et enkelt og brukbart CAS verktøy. Det vil si at det symbolmanipulerer. Bjørn Ove Seland Thue har laget en norsk versjon tilpasset norsk videregående skole. Denne finner du på nettsiden http://www.moglestu.vgs.no/maxima/

image

Nettlagring: dropbox

Dropbox er genialt! Dette er en tjeneste som gir deg 2Gb fri lagringsplass på serveren til getdropbox. Når du installerer dropbox, så blir det laget en mappe under Mine Dokumenter (ev. Documents). Alt du putter i denne og alle endringer du gjør i denne vil bli synkronisert opp mot dropbox sin server. Når du så slår på pc-en hjemme, så vil My Dropbox-mappen også der bli synkronisert. En anne kul ting er at du får en public-mappe som du kan legge ting som du vil at andre skal kunne lese. Her er en fil jeg vil at du skal kunne lese!

Google

Google er så mye mer enn en søkemotor. Jeg kan nevne:

  • En rss-leser (Google reader). Her samler jeg alle rss-strømmene
  • Dokumenter. Jeg har en del dokumenter som jeg deler med andre. Da er dette et must!
  • Epost. Jeg bruker Gmail. Denne har jeg aktivert IMAP på, så jeg kan bruke Thunderbird. Jeg har også satt opp Gmail til å hente epost fra andre kontoer som jeg har brukt.
  • Google kalender. Jeg har aldri brukt Filofax, men dette er ikke langt i fra. Denne kalenderen synkroniserer jeg med min mobiltelefon ved hjelp av GooSync.
  • Google maps. Her finner jeg kart, veibeskrivelser og mye mer.

Twitter

Joda, jeg bruker twitter jeg også. På twitter er jeg tork73. Hva er twitter? På twitter finner du andre som er interessert i det samme som deg. Du kan så poste meldinger til disse med maks 140 tegn (som i sms). Du legger ikke til venner i twitter, slik som i Facebook, men du følger de du mener er interessante å følge, uavhengig av sosiale relasjoner ellers. Dersom det er noe jeg lurer på, så sender jeg en melding på twitter. Da tar det ikke lange stunden før det dette inn noen svar. At det er maks 140 tegn gjør at twitter blir overkommelig. Som du kanskje har oppdaget, så kan blogger bli fryktelig lange. Men slik er det altså ikke på twitter!

Screencasts: Vimeo

Jeg prøver å lære elevene mine ulike programmer som kan være nødvendige. Men jeg vet at de fort glemmer hvordan ting gjøres, så derfor lager jeg en del screenkasts (finner ikke et godt norsk ord) som jeg laster opp på viemo.com. Har tidligere brukt youtube, men alt blir så flatt og dødt der – vimeo har mye bedre kvalitet!

LMS: It’s Learning

Vi bruker It’s Learning (ITSL) i Hordaland Fylkeskommune. Det beste med et LMS (Learning management system) er for meg oppgaveinnleveringer. Tidligere levert elevene inn elevøvinger på papir, og jeg fryktet alltid at jeg ville rote noen vekk. Nå har jeg hele oversikten på ITSL!

LaTeX

Her kommer min litt sære side fram. Jeg kan ikke fordra Word. Det blir ikke pent og det er tungvindt å skrive matematikk. Riktig nok kan program som MathType forenkle en god del, men LaTeX forlater jeg aldri! Med LaTeX blir all tekst, formler, tabeller etc skrevet inn som koder. Men programmet emacs blir dette rasende enkelt når du først har lært deg programmet. Men det er en meget bratt læringskurve.

image

Koden over blir til følgende i en pdf-fil:

image

Dette var noen av de programmene/tjenestene jeg bruker. Jeg kunne selvsagt lagt til flere. Fint om du vil skrive litt om andre tjenester/programmer som jeg burde kjenne til/bruke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer