Med digitalisering av eksamen vil muligens elevene før eller siden bli nødt til å levere besvarelsene sine digitalt. Dette blir på vår skole gjort i norsk og en del andre fag. Men i matematikk tviholder vi på papirutgaven. Er dette ok, eller bør vi vurdere å la elevene levere inn digitalt?
Dette byr på noen utfordringer og noen gevinster. I dette inlegget vil jeg reflektere litt på dette med å skrive matematiske uttrykk på pc. Skal elevene løse en likning ved regning, så må de skrive inn alle symbolene. Hvordan får de dette til?
Det ser ut til at MathType er det mest utbredte og ledende programmet. Dette er en utvidelse av formeleditoren som allerede ligger i MS Office. Elevene kan her bruke en del tastatursnarveier for å skrive inn ulike symboler. Selve programmet er intuitivt og relativt lett å bruke og fungerer knirkefritt sammen med MS Word. Ulemper: det er et relativt dyrt program (men HFK har lisens til alle skolene) og det fungerer best sammen med MS Word.
Skulle du bruke OpenOffice.org Writer, så kan du fremdeles benytte MathType, men det er litt med krunglete. For å sette inn en formel må du først trykke Sett inn>Objekt>Ole objekt… Velg så «Flere objekter» og til slutt MathType. Dette er litt tungvindt. Et alternativ er å laste inn et tillegg som du finner her. Last dette ned og gjør følgende:
- Lagre filen MathType.uno.pkg på din maskin.
- Åpne Writer.
- Velg Verktøy > Utvidelser… > Legg til og velg MathType.uno.pkg filen.
- Lukk Writer.
- Åpne Writer på nytt.
Du vil da få en ny verktøylinje som gir deg MathType.
Dersom du ikke har MathType, kan du selvsagt også bruke OpenOffice.org Writer sitt eget formelverktøy. Dette kan virke litt tungvindt til å begynne med siden du her må skrive inn formlene med kode som vist under.
Dette minner litt om måte å skrive i LaTeX, for de som kjenner til dette. LaTeX er etter min mening den beste måten å skrive formler på, men det er en bratt læringskurve og er for de mer interesserte. I år har jeg tre elever som skriver i LaTeX til innleveringer og liknende. En fordel med å lære seg LaTeX er at du da lett kan skrive formler i Wiki-er (som for eksempel Wikispaces, men også i Wikipedia. Her ser du bruksanvisning som en av mine elevar har laget.
Det fins selvsagt mange flere verktøy for å skrive matematikk. Dette er kun noen av de viktiste eksemplene. Av disse vil jeg nok holde en knapp på MathType for den vanlige elev. Alle snarveiene du kan lage -- eller som allerede er laget -- gjør at du kan bli gangske effektiv. Men det tar litt tid før du blir vant med de ulike programmen og kan jobbe effektivt. Skal elevene levere digitalt besvarelsene sine, så må dette jobbes med. Har vi tid til dette?
Hva er fordelene? Et vanlig agumente som jeg ofte hører er at det blir penere. Det er jeg enig i. Men er det så viktig da? Etter min mening er det ikke selve skrivingen av matematiske symboler som er poenget, men heller at de ved en digital innlevering lettere kan vise hva de har gjort i f.eks. GeoGebra. De kan da lime inn grafer, tabeller, figurer etc som er laget med digitale hjelpemidler.
Likevel: jeg er litt usikker på om dette er den rette veien å gå. Det tar nok mer tid for de fleste elevene å skrive på pc og det tar også tid av vanlig undervisning å lære seg å jobbe effektivt med f.eks. MathType.
Takk for nytttige tips. Ellers kan nevne Fx-SceincePack. (den koster, men ikke så mye). Vår skole bruker den, og er veldig fornøyd
SvarSlettMen drømmen er jo at alle bruker LaTeX :-D
Lenke:http://www.efofex.com/sciencepack.php
Takk for tipset. Har dere prøvd MathType også? Kunne være artig med en sammenlikning... Hva er enklest å bruke? Reklamen på nettsiden du viser til ser jo innbydende.
SvarSlett(Vi har faktisk lisens på Fx på vår skole, men jeg har aldri prøvd programmene.)
Vi har ikke testet MathType på vår skole, men jeg skal ta en titt. Fordelen med FX er at kjemimodulen som kjemikerne bare elsker. Den lager båder reaksjonslikninger og strukturfigurer i samme slengen.
SvarSlettEllers fungerer grensesnittet på FX slik at du kan velge mellom "pek og klikk" for å hente symboler, eller så kan man lage formler med slags kvasi-LaTeX kode som fungere overraskende bra.
Resultatet blir ikke like strøkent som hardcore LaTeX, men grensesnittet er på et nivå som de fleste lærere og elever får til.
Ellers så peker du på en interessant utfordring når det gjelder digitale innleveringer i realfag. Har prøv å bli heldigital i fysikk2 i år, men det er ennå en liten vei å gå der. Men det går rette veien. :-)
Ta en titt på den nye formeleditoren som følger med Word 2007. Den er enklere å bruke enn den gamle, og det er dessuten mulig å skrive LaTeX i den.
SvarSlettFormeleditoren som følger med Word 2007 er ikke så verst den og det er utrolig mange elever som har fått Office 2007... Men jeg synes den er litt tungvindt å jobbe med. En ting er å skrive inn en formel, en annen ting er å skrive inn hvordan du løser f.eks. en likning i en prøvesituasjon.
SvarSlettHvorfor må elevene vise mellomregninger når de har alle hjelpemidler tilgjengelige? Kanskje dette kan holdes til en del 1 med ingen eller begrensede hjelpemidler, så blir del 2 bruk av hjelpemidlene i sammensatte oppgaver.
SvarSlettPS Jeg har ikke hatt digitale innleveringer i fagene mine, og gremmes ved tanken på i timesvis å rette formler skrevet i noe annet enn LaTeX.
@Erik Espedal Boge Elevene må vise utregninger i en del oppgaver også på del 2. De skal for eksemel oppgave 5 på R1 28.06.08 vise en sammenheng mellom radiene i tre tangerende sirkler... Men jeg ser poenget dit når det gjelder likninger og del 1.
SvarSlett